داستان اسارت بدون یک شلیک 24
گنجینه پنهان در سینه یاران
جمع آوری خاطرات شهداء و ایثارگران کوی نیرو
درباره وبلاگ


به وبلاگ گنجینه پنهان خوش آمدید. ارزش زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست. مقام معظم رهبری شما می توانید از ادامه دهندگان آن باشید، همت کنید... از همه‌ی یاران تقاضا می‌کنیم که خاطرات خودشان را دریغ نکنند؛ زیرا دریغ ‌کردن خاطرات به نوعی به فراموشی‌ سپردن دوران جنگ است.
نويسندگان
یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, :: 17:56 :: نويسنده : محمدرضا مروانی

 

 

پیام امام در الجمهوریة

هر روز صبح روز نامه های الثورة و الجمهوریة و هفته نامه ارتشی الیرموک را به بیمارستان اردوگاه می آوردند و آن را مطالعه می کردیم و از لابلای اخبار جبهه به اخبار جبهه خودی پی می بردیم و آن را به بچه ها منتقل می کردیم. روزنامه های عراقی همواره عکس بزرگی از صدام را در یک چهارم بالای صفحه اول با ربط و بی ربط درج می کردند.

آن روز روزنامه الجمهوریة در بالای گوشه چپ به نقل از حضرت امام خمینی (قدس سره) با قلم درشت اینگونه نوشته بود: الخمینی یتعذر!

کنجکاو شدم که چه شده است که امام عذرخواهی کرده و از چه چیز عذر خواسته است.  در کشور اتفاقی  افتاده است و یا در جنگ تحولی رخ داده و... از این قبیل سؤالات ذهنم را درگیر خودش کرده بود.با نوعی دل آشوب و نگرانی بسرعت به صفحات داخلی روزنامه مراجعه کردم. یک ستون کامل خبر در این باره در سمت چپ صفحه داخلی دیدم. با خواندن پاراگراف اول به موضوع، پی بردم که آب سردی بود بر آتش درونم. ظاهرا اعضای محترم مجلس خبرگان  بهمراه تنی چند از علما مهمان حضرت امام بودند و امام در ابتدای سخن به حاضرین اینگونه می فرمایند که من معذرت می خواهم از اینکه شما آن پایین نشسته اید و من این بالا... و بقیه متن که سراسر تذکر بود و اعتبار و حاوی مطالب عرفانی. گویی هدیه ای آسمانی بود که بدست دشمن برایت ارسال شده است. روزنامه های عراقی معمولا تا جاییکه ممکن است نامی از امام نمی برند و اگر اشاره ای بکنند، اشاره شان غیر واقعی و اهانت آمیز بود تا مانع انتقال پیام امام به جامعه مسلمان عراق شود. روزنامه ها را در پایان روز جمع آوری می کردند و دقت می کردند که به آنها آسیبی وارد نشده باشد، در غیر اینصورت فرد خاطی را بزعم خود تنبیه می کردند. تلاش کردیم متن را نوشته و در شرایط مناسب آن را ترجمه و بدست دوستان قاطع های دیگر برسانیم. این امر، انجام شد و بعدها متوجه شدیم متن فارسی آن که روی کاغذهای سیگار و کاغذ پاکت های سیمان که بشکل دفتر در آورده بودند، دست بدست می شد.

امروز که در حال نوشتن خاطره فوق بودم کنجکاو شدم به اصل متن سخنرانی حضرت امام دست یابم و لذا با جستجویی در اینترنت الحمدلله به آن دست یافتم که متن مورد اشاره روزنامه الجمهوریة را در زیر آورده ام. امیدوارم مفید واقع شود.

زمان: قبل از ظهر ۲۸ تیر ۱۳۶۲ / ۸ شوال ۱۴۰۳

مکان: تهران، حسینیه جماران

موضوع: اختلاف و خروج از زی طلبگی منشأ شکست روحانیت

حضار: خامنه‌ای، سید علی (رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان) - مشکینی، علی (رئیس مجلس خبرگان) - نمایندگان مجلس خبرگان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

شکست روحانیت در خروج از زی طلبگی

من قبلاً عرض می‌کنم که من از اینکه اینجا نشسته‌ام و آقایان در آنجا هستند - نه شما آقایان، شما که تاج سر من هستید، دیگران هم همین‌طور - من از این شرمنده هستم و امید عفو از محضر آقایان دارم. و از آقایان تشکر می‌کنم که تشریف آوردند و از نزدیک ما خدمتشان می‌رسیم و بعضی مسائلی که مناسب با این جلسه است عرض می‌کنم. من به سهم خودم هیچ نگرانی ندارم راجع به انقلاب. انقلاب راه خودش را پیدا کرده و به پیش می‌رود و بستگی به وجود هیچ کس هم ندارد. این انقلاب ان شاء الله محفوظ می‌ماند و آسیبی از خارج به او نخواهد رسید؛ لکن آن چیزی که انسان را یک قدری نگران می‌کند، دو تا مطلب است که این مربوط به عموم روحانیت است:

منبع با متن کامل: 

http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=18&tid=8&sc=15&q=%D8%AA%D8%B3%D8%A8%DB%8C%D8%AD

 

ادامه دارد ...

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پیوندهای روزانه



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 168
بازدید ماه : 462
بازدید کل : 21331
تعداد مطالب : 334
تعداد نظرات : 138
تعداد آنلاین : 1

چاپ این صفحه